Láska a česť - recenzia /

20.05.2014 14:49

Recenza na Láska a česť

18. 9. 2009

Recenzia:

Nie je ničím nezvyčajným, že sa v kníhkupectvách čoraz častejšie objavujú tituly od celkom nových autoriek, ktoré sa dajú zaradiť do ženskej literatúry. Hoci si každá z nich nepochybne nájde svojich fanúšikov, predsa len je ťažké prísť s niečím inovátorským a neopakovateľným. Preto oceňujem počin vydavateľstva Slovenský spisovateľ, ktoré sa nebálo priniesť čitateľom vo svete obľúbený (ale u nás nedostatkový) žáner historickej romance a s ním predstaviť Slovensku talentovanú autorku Janku Pronskú.
     Po úspešných románoch Zlatníkova chovanica a Bosorkina dcéra máme teraz možnosť siahnuť po knihe s názvom Láska a česť. Hlavnými hrdinami sú Sebastián Rozgoni, muž s nelichotivou nálepkou „lúpežný rytier“, a Barbora Barcaiová, mladá šľachtičná, ktorú pripravil o majetok jej chamtivý strýko Arpád Podmanický. Práve on je stimulom vrhajúcim postavy do víru pútavého deja. Chce Barboru vydať za starého a zákerného veľmoža Ujheliho, aby sa zmocnil výnosných barcaiovských baní. Spolčí sa s barbarskými Pečenehmi a zaútočí na Barborin domov. Neostáva jej nič iné, iba ujsť. Dostáva sa na Zbojnícku skalu, kde sídli Sebastián so svojou družinou. Keď Sebastián zistí, kto je krásna dievčina, rozhodne sa ochrániť ju pred neblahým osudom. Arpád sa však nevzdáva. Požiada o pomoc samotného kráľa Ondreja a spolu s dobre vycvičenou a vyzbrojenou armádou dobyje Zbojnícku skalu. Barboru unesie a prinúti ju, aby splnila to, po čom túži. Barbora rezignuje, pretože Sebastiána považuje za mŕtveho a jej vyhliadky sú viac než tragické.
     Obaja hrdinovia však majú po svojom boku verných a odvážnych priateľov, ktorí neváhajú položiť svoje životy za ich záchranu. Pôsobivé je najmä vykreslenie Sebastiánovho učiteľa Filipa, z ktorého sa napokon vykľuje osoba blízka kráľovskému dvoru a panovníkovi. V knihe nájdeme aj ďalšie silné postavy, ktoré vám utkvejú v pamäti, ako napríklad zradcu zo Sebastiánovej družiny Adama či neľútostného Pečeneha Zodara.
     No nie sú to len postavy, ktoré robia Lásku a česť výnimočnou. Sú to aj situácie, ktoré už, našťastie, patria minulosti. Na mňa osobne zapôsobili pasáže, kde autorka „nútila“ Barboru, aby si v mučiarni vybrala medzi manželstvom s Ujhelim a životom priateľov, alebo opis súdu, pred ktorým sa Barbora ocitla po nespravodlivom obvinení z vraždy.
     Príbeh Jany Pronskej v ničom nezaostáva za knihami zahraničných autoriek, ba dovolím si tvrdiť, že má čosi navyše – ponúka možnosť nahliadnuť do čias stredovekého Slovenska, ktoré sa nevyznačovalo len vojnami, krvou a nekonečnými zápasmi o moc, ale aj silnými vzťahmi a vášňami podčiarknutými dobovou atmosférou.

Marek Zákopčan

Knižná revue, 19/2009, s. 5