Kliatba / recenzia II.

20.05.2014 15:18

Kliatba / goodreas / Miroslava Varáčková

Hneď na začiatku musím napísať, že nezvyknem čítať historické romány, lebo ma nebavia, lebo sa neviem vžiť do deja, ktorý je zasadený do dávnej doby a do reálií, ktoré sú mi také cudzie. Doteraz som siahla len po niekoľkých a väčšina z nich ma utvrdila, že to nie je pre mňa to pravé orechové. Aj preto som sa do čítania novej knihy od Janky Pronskej púšťala s veľkými obavami. Predpokladala som, že knihu po pár stranách odložím a opäť raz skonštatujem, že nie, že toto ani pri najlepšej vôli a pri všetkom obdive k autorke a jej vedomostiam o histórii jednoducho nedám.
Stalo sa však nečakané.
Kniha ma zaujala a ja som dychtivo otáčala stranu za stranou, pričom som sa nevedela dočkať rozuzlenia. Tajomno, zakázaná láska a napätie, čo sa tiahlo celým príbehom, ma nenechali chladnou ani na okamih. Jankin štýl si ma okamžite podmanil a zrazu mi bolo jedno, že sa dej odohráva na starobylom hrade a postavy používajú iný slovník, na aký som zvyknutá. Vnímala som len krásneho, no nebezpečného hlavného hrdinu, tajomstvo, čo sa okolo neho vznášalo a ponurú atmosféru jeho obydlia. Prekliaty Markus, odvážna Verena z Orlay a láska, ktorá medzi nimi vznikala, boli dôvodom, že som po knihe siahla vždy, keď som mala čo i len chvíľu čas. Rovnako výborne vykreslený bol i charakter Jorgy, Markusovej strážkyne, ktorú som si okamžite obľúbila vďaka jej prostorekosti, odvahe a oddanosti. Všetky postavy doslova ožívali pred mojimi očami a ja som naplno a so zatajených dychom prežívala ich osudy.
Kým prvá časť knihy plynula pozvoľnejšie a druhá bola doslova nabitá erotickým iskrením medzi hlavnými postavami, posledná bola plná akcie, napätia a nečakaných zvratov. Keďže som si už od začiatku myslela, že kliatbu zlomí Verena a jej láska, o to väčšie bolo moje prekvapenie v závere, keď sa veci vyvinuli celkom inak. Danú časť som si musela prečítať dokonca viackrát, aby som sa uistila, či som ju prečítala dobre . Za toto pohrávanie sa s očakávaniami čitateľa Janke tlieskam.
Ak by som mala zhrnúť svoje pocity z knihy do pár slov a použiť niekoľko prívlastkov, musela by som použiť práve tieto: skvelá, napínavá, vzrušujúca a výborne napísaná. A pre mňa aj zlomová.
Janke patrí moje veľké ďakujem, že ma presvedčila, že i historická romanca ma môže zaujať a vyvolať vo mne množstvo príjemných emócii. Naozaj som nečakala, že ma kniha Prekliate natoľko „dostane“. Aj preto ju všetkým vrelo odporúčam. Určite poteší nielen všetky milovníčky historických romancí, na svoje si isto prídu taktiež čitateľky, čo v knihách vyhľadávajú tajomstvá, napätie a erotické iskrenie.
Moje hodnotenie: päť bodov z piatich  a ešte jeden navyše za to, že Janka a jej štýl dokázali zlomiť moje predsudky voči tomuto žánru